VIENNA ART WEEK, open studio days 2019

“The future of the woman will be her history”
Ursula Buchard & Petra Gell
curated by Meta Marina Beeck

„die kunst kann ein medium unserer selbstbestimmung sein, und diese bringt der kunst neue werte, diese werte werden über den kulturellen zeichenprozess die wirklichkeit verändern, einer anpassung an die weiblichen bedürfnisse entgegen. Die zukunft der frau wird die geschichte der frau sein.“ VALIE EXPORT, 1973

The title of the exhibition by Ursula Buchart and Petra Gell is a quote by Austrian artist VALIE EXPORT, who was one of the pioneer figures of European performance and body art in the 1970s. Almost 50 years later we are facing the challenges of the digital age and the art world is dominated by new techniques and facilities that are ruled by digital art, posthuman art, virtual reality and networks. The political sphere and commercial impact on society and culture are not that different to those days. Similar questions, fears, pressures and sex-role stereotypes still exist and got speeded up/heated up within the context of the Internet Age.

“The private is political“ was one of the main slogans that was popular among the student and feminist movement in the 1960s. If we observe current developments in the political and cultural arena, this sentence shifted to a new conclusion that can be expressed via “The private is public”. At this point I would like to share some news that might have an impact on the history of women worldwide: 1. Beyoncé and Jay Z perform their love story on stage, produce a record about their martial crises and make millions of dollars with their story; 2. the U.S. president is having trouble with his ex-girlfriends; 3. the French president is in the papers because he married his former teacher and 4. the British royal family is getting a rejuvenation by a feminist and actor from Los Angeles.

Within the context of the exhibition Petra Gell and Ursula Buchart reflect on the arguments that were brought up in this introduction. The paintings by Ursula Buchart show female figures that resemble fashion models, pop or porn stars. But there is something wrong/suspicious/disturbing with their appearance that overshadows the canonized images of beauty, sexiness and wealth they normally represent. Buchart’s paintings are imbedded in a spacious installation by Petra Gell. Her installations have a very strong similarity to a beauty salon, fitness gym, nail spa etc. and prepare a stage for Buchard’s female figures.

Both artists’ create a setting that reminds the viewer of a theatrical scenery. Ambivalent expressions like masquerade, make up, camouflage and surface design are only some of the terms that are inherent in their artistic practice and refer to the discussion “Is There a Feminist Aesthetic?” that arose in the feminist movement in the 1970s. The adaptability of material, expression of a brush stroke, transformation of spaces and seduction by words do appeal to the exhibition visitor. “The private is seductive!“
Introduction by Meta Marina Beeck

’smoothness‘, installation 2019

Petra Gell setzt sich in ihren Arbeiten mit Fragen von Raum, Stadt und Architektur auseinander. Ausgangspunkt ist oftmals die Erfahrung und Wahrnehmung spezifischer Orte und urbaner Konstellationen.

Seit dem „Spatial Turn“ oder der so genannten „topologischen Wende“ wird Raum nicht mehr als kartesianische Kiste begriffen, sondern als sozio-kulturelle Größe, als Möglichkeitsfeld, das durch unsere Wahrnehmungen und Handlungen gestaltet wird.

In Gells Werken zeigt sich eine Wahrnehmung von Architektur und Räumen als Linien, Flächen und Farben.

Roman Grabner, Universalmuseum Joanneum

SOMETHING CHANGES BECAUSE, public art, summerstage, open Art 2019, installation
Spaces of sport – spaces of life
Alles muss in Bewegung bleiben!
Trage Sportschuhe damit du schnell sein kannst. Dann wird dir ein Platz zugewiesen und du kannst dich temporär verorten. For you – vor Ort. Fresh and light
Hat noch nie was – and still again.
Mit der Anordnung, der Komposition der Materialkombination wird die Nutzbarkeit und Funktionalität der Materialien hinterfragt, die mit ihrer Oberflächenbeschaffenheit, der Textur eine spielerische Leichtigkeit in Anlehnung an Architektur und Sport transportiert.
In meiner Arbeitsweise geht es um ein Verwischen der Grenzen zwischen dem skulpturalen oder architektonischen Objekt und dem künstlerischen Prozess.
Eine sehr geometrisch abstrakte Malerei im Raum.

in between structures, ’shifts‘ Künstlerhaus Vienna, May 2019
In der Gruppenausstellung in between structures präsentieren Kirsten Borchert (DE), Petra Gell (AT) und Borbala Szanto (HU) raumgreifende Installationen in der temporären Architektur des Künstlerhauses, der Passagegalerie. Ihre abstrakten Kompositionen erarbeiten die Künstlerinnen in situ im Verhältnis zu der sie umgebenden Architektur. Sie hinterfragen die Wiedererkennungssysteme unseres alltäglichen Sehens, indem sie sich stets in einer Zone von Unbestimmtheit bewegen. Die Ausstellungsbesucher sind dazu eingeladen, die Arbeiten fotografisch festzuhalten und mittels hashtags (#inbetweenstructures) im digitalen Raum zu verorten.
in between structures, Doris Richter

time after time, private wall painting, installation, June 2019

A place to be, TRI, Gallery Loft8
Petra Gell reduziert ihre Formensprache auf das Wesentliche. Mit wenigen Linien strukturiert sie Räume. Seit Jahren fasziniert sie Architektur und deren Auswirkung auf die Wahrnehmung des Raumes. Sie arbeitet auf Karton und verstärkt durch die Materialwahl den Eindruck der architektonischen Skizze.
TRI, von Roman Grabner 2018, Ausstellung in der Galerie Loft8, 2019

installations

Series ‚Pêche de Vigne‘, mixed media on paper, 70x100, 2018

‚Reflecting Space with houseportrait‘, installation, KRIDO OPEN 2018

’new line‘, mixed media on paper, 70x100, 2018

‚on the field‘, acryl on wood, 70x100, 2018

studio wallpainting 2017

‚It’s up to you!‘,OFFICE WALL PAINTING, Landschaftsarchitekturbüro Liz Zimmermann, 2017
https://paisagistablog.wordpress.com/2017/09/25/its-up-to-you-office-wall-painting-petra-gell/

Serie 'Running along the objects', 50x70, acrylic on wood, 2017

Serie „Minigolf“,50x70, acrylic on wood, 2017

Serie „Nowhere“, 120x125, acrylic on canvas, 2017

Serie „Nothing but time“, 35x25, acrylic on wood, 2017

Serie „Brilliant“, 30x40, mixed media on wood, 2016

Serie „Ready for Whatever“, 20x30, mixed media on paper, 2015

Serie „Let´s Take Another Road“, acrylic on canvas, 120x125, 2014

Serie „Luftblasen im Winterpalast“, acrylic on canvas, 120x125, 2014

Serie „Point of View“, mixed media on paper, 20x30, 2012

Serie „Krizes les bains“, acrylic on paper, 20x30, 2009